Kráterlagúnában búvárkodni az óceán közepén – ez már annyira fokozhatatlanul szuper, hogy normális címet sem tudok adni neki

2017. augusztus 23. 18:05 - haligalibarbara

Egészen augusztusig vártunk az Ilhéu felfedezésével, mert tomboló strandidőben szerettünk volna kipróbálni. Ez a fantasztikum egy kis gyűrű alakú vulkanikus sziget, belsejében egy kráterlagúnával (ezt a szót sem ismertem eddig) Vila Franca do Campóval szemben, mintegy 500 méterre a parttól. Nos, tegnap kipróbáltuk, és arra jutottunk, hogy okosan tettük, hogy eddig vártunk, leszámítva, hogy az élményért előbb másfél órát kellett sorban állni a tűző napon, ám megérte, mert a helyszín tényleg paradicsomi.

Így néz ki felülről (Fotó innen)

A sziget egy vulkánkitörésnek köszönheti a létét, ezért szinte tökéletesen gyűrű alakú (ha azori ékszerkészítő lennék, tuti ilyen formájú gyűrűkkel robbantanék a turisták körében). Az északi részen (itt, a fotón a lenti lyuk) a kráter fala áttört az óceán felé, az itt beömlő víznek köszönhetően alakult ki a kráterlagúna, aminek az átmérője 150 méter. A legmagasabb pontja 62 méter, a kelet-nyugati hossza 420 méter.

Mi szerencsére apálykor érkeztünk (tegnap ez épp 11.20 körül ért véget, érdemes online előre csekkolni), így a lagúnában kb. másfél órán át élvezhető volt egy homokos félkör alakú pad is, ami mellett a két és féléves kislányunknak is csak derékig ért a víz. Az említett óceáni bejáraton kívül több helyen vannak repedések a sziklafalban az óceán felé, ahol ki-be ömlik a víz, a halak – és helyenként a fürdőzők – legnagyobb örömére.

ilh_homokpad.jpgBalra az apálykor kiemelkedő homokpad (Innentől az összes fotó: Haligali blog)

Amellett, hogy a sziget egy egészen fantasztikus természeti látvány, tele van hallal. Nyilván nem a homokos részeken, de a sziklák és az említett nagy óceáni bejárat környékén és azon kiúszva a nyílt vízen, egyszerű pipás búvárkodással legalább húszféle halat számoltam össze, néhol hatalmas gazdagságban. Láttunk már sok halat Sao Miguelen – főleg Caolurában és Sao Vicentében -, de itt voltak olyan fajok is, amik máshol nem.

ilh_hal.jpgNincs vízalatti kamerám, ezt a víz fölött fotóztam - ami tényleg ilyen színű

A halak mellett a sziget másik hatalmas előnye az, hogy a lagúnában jóval melegebb a tengervíz, mint máshol, így nem fagytam meg öt perc búvárkodás után; és ezt a kislányunk is nagyon értékelte (azt is, hogy nem fagytam meg és a víz hőfokát is).

ilh_egyszarvu.jpgItt is élnek műanyag egyszarvúk

Fontos tudnivalók:

• természetvédelmi terület és Important Bird Area, ezért ne vigyünk haza innen emlékbe semmit, még egy madártollat se. Illetve ne etessük a halakat olyan csodálatos, az óceánban is ugye nagy sűrűségben megtalálható gabonaszármazékokkal, mint a kenyér vagy a chips (mindkettőt volt alkalmam megfigyelni)
  • a szigetre hivatalosan egyetlen helyi társaság hajójával lehet átmenni, környezetvédelmi okokból naponta csak 400 embert engednek be (nyugodt időben bérelt kajakkal is át lehet evezni)
  • június 1-től október 14-ig látogatható a sziget, előtte és utána zárva van
  • a szigeten nincs bolt, de ingyenes vécé van; ezért vigyünk magunkkal pár órára való élelmet és folyadékot, és ne a kristálytiszta vízbe végezzük el a dolgunkat, hanem a klotyóba
  • mint ahogy oly sok helyen az Azori-szigeteken, itt sincsenek felkészülve a tömegturizmusra. Az említett egyetlen társaság egyetlen hajója hivatalosan óránként (augusztusban gyakrabban) jár, az első hajó 10-kor indul, a jegyárusító bódé 9.30-kor nyit és Vila Franca do Campo kikötőjének (kövessük a Marina táblát) a legvégében található. Mi azt a tanácsot kaptuk, hogy augusztusban – ami itt a főszezon – reggel 9-re érjünk oda és kezdjünk el szépen sorban állni, ha még 12 előtt át akarunk jutni. Így is tettünk, ám így is csak a harmadik hajóra fértünk fel
  • egy barátnőnk júliusban volt, akkor jóval kisebb sort kellett kivárnia és hamarabb átjutott a szigetre; a blog egyik powerkommentelője szeptemberben volt, amikor meg alig kellett sorban állnia
  • van ám viszont online-jegyrendelés is, itt: http://cnvfc.net/cruzeiro/ , csak kicsit bonyesz. Én ennek egyszer már júliusban nekifutottam, de mivel két napig nem jött semmi visszajelzés, másnap felhívtam a társaságot és hosszan beszélgettem velük portugálul, aminek a végén olyan tanácsot adtak, hogy egy portugál üzemelésű bankautomatában fizessem be előre az összeget VAGY válasszam azt, hogy korán odaérek LOL. Ha valaki szeretne az online jegyrendeléssel próbálkozni, itt teheti meg.
  • a belépőjegy felnőtteknek 2017 nyarán 5 euró, a gyerekeknek 10 éves kor alatt ingyenes
  • az utolsó hajó 18.10-kor indul vissza, addig mindenki annyit marad a szigeten, amennyit akar (mi bő négy órát maradtunk, annyira volt hitelesítve a kislányunk, bár az is igaz, hogy sosem akart kijönni a vízből), ott éjszakázni tilos
  • ki ne hagyjuk a sznorkelezést (azaz a pipás búvárkodást), egy életre szóló élmény (vigyünk sajátot vagy kölcsönözzünk a kikötőben)! Ahogy a fényvédőkrémünket se hagyjuk otthon, mert a leégés is lehet életre szóló élmény. Fontos, hogy a legtöbb hal a sziklák és az északi óceáni kijárat környékén található, tehát mint mindenhol, itt sem a homokos föveny fölött fogjuk meglelni őket. Egy csomó olyan halat láttunk, aminek nincs magyar neve, pl. ilyet, aztán ornate wrasse, salema porgy, sargo, valamilyen corist; a többit meg majd idelinkelem, ha beazonosítottam őket.
  • szuper hely gyerekekkel, különösen apály idején. A mi kislányunk eddig itt élvezte legjobban a vizet, mivel egyes pontjain legalább 5 fokkal melegebb, mint az óceán (tehát kb. 25-27 fokos). És - ugyancsak egyes pontjain - kifejezetten sekély plusz alig hullámzik! Az úszómester kérésre részletesen elmagyarázza, hova érdemes menni gyerekekkel.
  • viszont kevés az árnyék - már csak ezért is érdemes korán érkezni vagy napernyőt hozni
  • itt rendezi meg évente egyszer a Red Bull az azori Cliff diving sziklaugró versenyt, idén július elején volt
  • még több infó a Tripadvisoron itt
    ilh_sorban.jpgEkkora sor várt a bal elől látható jegyárusító bódé nyitására reggel 9.15-kor
    ilh_hajo1.jpgIlyen kis pöfögő hajókkal viszik át a  szigetre a napi 400 szerencsést
    ilh_haj.jpgAz út kb. 8-10 perc, a legénység segít kiszállni
    ilheu_szep.jpgBalra a kráterlagúna, jobbra az óceán, középen a 400 ember egy része
    ilheu_szepk.jpgRészlet
    ilh_haz.jpgA szigeten egyetlen építmény van, ami egyebek mellett vécé
    ilh_slozi.jpgBelülről ilyen hangulatos
    ilh_ocean.jpgPersze az óceánt nézni még hangulatosabb tevékenység
    ilh_szikla.jpgA sziklák közül is
    ilh_watch.jpgKözépen sárgában az úszómester, tőle mindent meg lehet kérdezni. Ha viszont rendbontunk, sípolni fog
    ilh_hajo.jpgA hajóból is szép a kilátás
    ilh_tabla.jpgHa a jegyárusító bódén ez a felirat vár minket, akkor biztosak lehetünk benne, hogy aznap már nem kerültünk be a 400 szerencsés közé

(Itt tudod követni a blogunkat a Facebookon!)

komment

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.